سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین پارسایى نهفتن پارسایى است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
آرام(0)
لینک دلخواه نویسنده

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :11607
تعداد کل یاداشته ها : 11
103/9/9
3:38 ع

 

در باب ازدواج موقت حرف ها زده شده و کتاب ها نوشته شده.

هر چند این موضوع موافقان و مخالفانی هم دارد و در این باب روایات زیادی هم نقل شده است .

هر چند باید این روایات را به دقت بررسی کرد و بین آن ها جمع کرد ولی سوالی که وجود دارد درست است که با نگاه فقهی می شود خیلی از مشکلات را حل کرد و کار را شرعی کرد ولی سهم اخلاق در این میان چه می شود!

اگر معتقد باشیم دین از سه لایه اعتقادات ، اخلاق و احکام یا همان فقه شکل یافته و احکام لایه پایینی این حرم است و قله آن اعتقادات .

مثلا فقه این اجازه را به شما می دهد که با شرایطش ( زن بیوه و یا مطلق باشد و نه دوشیزه ) شما با خواندن صیغه ای به هم محرم شوید و کار خودتان را کنید - هر چند نیاز جنسی چه در زن و چه در مرد یک نیاز طبیعی ست و باید به درستی ارضا شود تا به انحراف نرود - ولی شما پس از یک هفته آن زن را رها سازید و به فرض که آن زن هم معتقد باشد و عده نگه دارد و شما میتوانید بروید سراغ فردی دیگر در این میان از نظر فقه هیچ مشکلی وجود ندارد و شما دچار هیچ گناهی هم نشده اید ولی آیا این نوع روابط که الان در بخش مذهبی جامعه ما هم که مقید به شرع هم هستند کم نیست - بحث ما - با فحشا چه فرقی می کند ؟

آیا این کار یک کار اخلاقی ست ؟

رابطه فقه و اخلاق این وسط چه می شود ؟

آیا این یک نگاه تحقیر آمیزو جنسیتی به زن نیست ؟ ( همان نگاهی که در غرب به زن می شود )

آیا پس از مدتی او - که نیاز عاطفی و جنسی طبیعی هم دارد - به توجیه کار خودش نمی پردازد و می گوید عده لازم نیست و به فحشا نمی افتد ؟

آیا سهم زن در این رابطه که او هم باید به آرامش برسد چه می شود ؟

بگوییم فقط عده نگه دارد ؟

هر چند کمتر زنی بجز کسانی که واقعا نیاز مالی دارند - حتی اگر نیاز عاطفی هم داشته باشد - حاضر به پذیرش این امر هستند . مگر به صورت یک عقد موقت بلند مدت .

آیا ترویج بی مهابا ازدواج موقت در جامعه کمکی به معضل روابط غیر مشروع و یا حتی مشکلات جسمی و روحی ناشی از تجرد زنان خواهد کرد ؟

آیا باید ازدواج موقت را ترویج کنیم یا زن دوم را یا ازدواج آسان را یا همه را باید در یک پکیج دید؟

آیا ترویج ازدواج موقت به ازدواج آسان لطمه نمی زند ؟

آیا روایاتی که از اهل بیت رسیده اند فاقد یک نگاه اخلاقی اند ؟

و...

در این زمینه کتاب های زیادی وجود دارد . ولی کتبی که کمتر به ترویج بی مهابا ازدواج موقت پرداخته اند و بیشتر با رویکرد علمی و جامعه شناسانه و روانشناسانه و نیز واقع بینانه به این امر پرداخته باشد کمتر چاپ شده است . ولی میتوان به کتاب همایش ازدواج ؛ معاونت تبلیغ حوزه و کتاب ازدواج موقت چالش های ان انتشارت بوستان کتاب که واقعا کتاب متفاوتی ست که روایات را به درستی و دقیق بررسی کرده است . بر خلاف این نوشته...

و پرونده ویژه ازدواج موقت نشریه پنجره که شامل گفتگو با آیت اله حایری شیرازی و دکتر زاهدی رییس انجمن مددکاری

ازدواج موقت بهتر است از موقتا ازدواج ، ازدواج موقت راه حل نیست زود ازدواج کنید و چند مقاله و استفتا از مراجع تقلید و سیر مطرح شدن ازدواج موقت توسط مسولین رسمی کشور 

 

پی نوشت :

هرچند نگارنده معتقد است ازدواج موقت یکی از مترقی ترین احکام موجود در فقه شیعه است البته نه با این نگاه حاکم و موجود در جامعه .

ببینید صحبت های چند ماه چیش آقای قرایتی در مورد زن دوم و ..

ببینید اهمیت متعه در نگاه اهل بیت را !!

خاطره ازدواج موقت و مجاهده یک زن !!

خاطره ی شیرین دیگر ( ای کاش شب تشریف داشتید )

تعدد زوجات در اسلام و غرب


91/2/24::: 11:0 ع
نظر()